/ در سئو / توسط
آخرین زمان ویرایش:

معرفی انواع مختلف کلمات کلیدی ( از نگاه مخاطب و کارشناس محتوا )

پیش از آنکه انواع کلمات کلیدی را با هم بررسی کنیم لازم است از اهمیت کلمات کلیدی در سئو با شما صحبت کنیم.

با انکه اهمیت کلمات کلیدی در سئو دیگر بر کسی پوشیده نیست اما افراد معمولا زمان کافی برای تحلیل و بررسی و انتخاب کلمات کلیدی صرف نمیکنند. در الگوریتم های امروزی موتورهای جستجو ، کلمات کلیدی برای همه‌ی جنبه‌های سئوی شما، از محل قرارگیری واستفاده‌شان روی سایت گرفته تا اکتشاف و استخراج لینک،ضرورت بالایی دارند. دانستن این که کدام کلمات را ٬ و چگونه، باید هدف قرار داد می‌تواند منجر به نتایج عالی شود یا باعث شکست ادامه روند شما در افزایش بازدید خواهد شد. این نکته ضروری ست که تعریف و دسته بندی کلمات کلیدی٬ شما را در ارتباط با توسعه‌ی لینک و ساخت اجتماع آنلاین کمک خواهد کرد٬ زیرا هردوی این فاکتورها برای افزایش ترافیک به سایت شما ضروری هستند. درباره تکنیک های یافتن کلمات کلیدی مقاله مفیدی داریم که خواند آن را نیز به شما توصیه میکنیم.

در اینجا قصد داریم شما را با انواع کلمات کلیدی در جهت بهبود استراتژی سئو آشنا کنیم. بیشک مهمترین مرحله سئو، پیدا کردن کلمات کلیدی است که مخاطب شما آنها را جستجو می کند.

انواع مختلف کلمات کلیدی در سئو از نگاه مخاطب

در مرحله اول کلمات کلیدی را به دو دسته بزرگ تقسیم میکنیم.  دو دسته User Intent و Search Volume  که هر یک، زیر مجموعه‌های خاص خود را نیز دارند. معیار تقسیم‌بندی کلمات کلیدی سئو در این دسته‌بندی بر اساس مفاهیم مورد نظر کاربران موتورهای جستجو و تعداد دفعات جستجوی کلمات است.

کلمات کلیدی User Intent:

این نوع از کلمات در حقیقت بیانگر قصد و نیّت کاربران از جستجو در اینترنت است. کاربران با اهداف متنوعی به وب‌سایت‌ها سر می‌زنند. عده‌ای برای خواندن اخبار روزانه و عده‌ای برای دریافت یک سرویس یا محصول. اگر بخواهیم دقیق تر این دسته بندی را بررسی کنیم به سه دسته زیر تقسیم میشود:

کلمات کلیدی Informational که بیشتر جنبه دریافت اطلاعات دارند. نظیر آموزش پخت لازانیا

کلمات کلیدی Transactional که بیشتر جنبه خرید داشته نظیر: خرید موبایل آیفون ۸

کلمات کلیدی Navigational برای یافتن سایت یا شرکتی که کاربر در مورد آن پیشتر اطلاعاتی کسب کرده است. نظیر شخصی که نام دیجیکالا را شنیده است اما تا آدرس سایت آن را نمیداند.

 

کلمات کلیدی Search volume :

  این نوع کلمات با تعداد جستجوی آنها توسط کاربران موتورهای جستجو اهمیت پیدا میکنند. این نوع از کلمات کلیدی نیز به سه دسته تقسیم میشود.

 

کلمات کلیدی اصلی یا Head که به کلمات و  یا عبارات اصلی و کوتاهی اطلاق میشود که به طور گسترده در اینترنت استفاده میشوند. نظیر موبایل ، طراحی سایت …

* قرار گیری در رتبه اول در این کلمات دشوار بوده و همچنین قصد و نیت کاربر نیز بخوبی مشخص نیست. از اینرو برای استفاده در سایت مناسب نیستند.

 کلمات کلیدی عبارتی یا Middle Tail که به نسبت کلمات کلیدی اصلی (Head) نتایج مشخص تری دارند با این وجود که هنوز هم تا حدودی مبهم هستند و بخوبی نمیتوان کاربر مناسب را هدف قرار داد. مانند موبایل آل جی یا هتل ارزان

حتما بخوانید
بهترین تکنیک های یافتن کلمات کلیدی موثر در سئو

 

کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail که در مقایسه با دو مدل دیگر بسیار کار آمد تر و مناسب تر است. این نوع کلمات حقیقتا راه موفقیت وب‌سایت‌های پرترافیک هستند. طبق آخرین آمار کلمات کلیدی Long-Tail می‌توانند بیش از ۷۰% ترافیک وب‌سایت شما را پوشش دهند. یک مزیت دیگر اینکه در کلمات کلیدی Long Tail رقابت به مراتب کمتر است و بسیار راحت تر میتوان رتبه های بالای گوگل را کسب نمود.

بطور کلی کلمات کلیدی طولانی معمولاً از ترکیب سه یا چهار کلمه ساخته می‌شوند و کاربرانی که از آنها استفاده می‌کنند به دنبال محصول یا موضوعی خاص با مشخصات واضح هستند. نظیر دانلود اپلیکیشن مسیریاب برای اندروید .

در ادامه با انواع کلمات کلیدی از نگاه دیگری برخورد خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

انواع کلمات کلیدی در سئو از نگاه کارشناس محتوا

در بالا به انواع مختلف کلمات کلیدی از نگاه مخاطب نگاهی انداختیم. اما جستجو در گوگل ارتباطی دو طرفه بین بازاریابِ محتوا و کاربران است. بازاریاب محتوا نیز میبایست نگاه خود را در این زمینه داشته باشد. تنها نمی توان در جهت خواست مخاطب پیش رفت و به عنوان یک بازاریاب محتوا میبایست استراتژی خود را نیز داشته باشیم.

یک بازاریاب محتوای خبره باید بتواند جستجوی کاربران را به مسیر درست هدایت کند. 

در زیر انواع دیگری از کلمات کلیدی را با شما بررسی میکنیم که بر اساس نوع و تکنیک بازاریاب محتوا قابل استفاده میباشد.

۱.کلمات کلیدیِ معرف بازار:

درباره این نوع کلمات کلیدی باید بگوییم که کلمات کلیدی معرف بازار یا اصطلاحاً Market-defining رایج‌ترین و نزدیک‌ترین عباراتی هستند که در زمان معرفی کسب‌و‌کار شما به ذهن شما و مخاطبان شما سرازیر میشود . کلمات کلیدی Market-Defining عمدتاً کلی و عمومی هستند و رتبه گیری برای آن‌ها در نتایج جستجو عموما بسیار دشوار است،با این وجود نمیتوان ذره‌ای از اهمیت آنها غافل شد زیرا دقیقاً کلماتی هستند که نوع کسب‌و‌کار شما را به مخاطبان معرفی می‌کنند.

برای یافتن کلمات کلمات کلیدیِ معرف بازار تنها کافی است که به سؤالات زیر پاسخ دهید:

کسب و کار من با چه کلماتی خود را معرفی می‌کند؟

با یک مثال موضوع را بخوبی روشن میکنیم:  تجهیزات آتلیه عکاسی .

همچنین این کلمات کلیدی در سئوی داخلی سایت (On-page SEO) نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. این کلمات باید با تراکم مناسبی در صفحات وب‌سایت استفاده شوند زیرا با ذهنیت مشتریان‌تان نزدیک هستند.

۲. کلمات کلیدی معرف مشتری

در مقابل کلمات کلیدی معرف بازار نوع دیگری از کلمات کلیدی وجود دارد با عنوان کلمات کلیدی معرف مشتری یا اصطلاحاً Customer-Defining که در حقیقت واژه‌ها و عباراتی هستند که مخاطبان یا مشتریان شما به‌وسیله آنها خودشان را معرفی می‌کنند.

باید بگوییم که در حقیقت دلیل اهمیت این کلمات کلیدی Customer-Defining این است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید مخاطبان اصلی خود یا افرادی که به نوعی کسب‌و‌کارشان با شما ارتباط دارد را براحتی شناسایی کنید و بر اساس اطلاعات به دست آمده با آنها ارتباط برقرار کنید. کلمه کلیدی داوطلب کنکور بخوبی میتواند بیانگر نوع مشتری شما باشد و مشتری شما را از باقی کاربران بخوبی تمیز میدهد.

 

ذکر این نکته ضروری ست که :

 سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت تنها برای قرار گرفتن در نتایج اولیه جستجو نیست. سئو، نوعی ارتباط است  بین شما و مشتری هدف.

با استفاده از این نوع کلمات کلیدی می‌توانید افرادی را پیدا کنید که مشتاق به استفاده از محصولات‌تان هستند.

حتما بخوانید
چگونه بازدید یک وب سایت در گوگل را می توان بالا برد؟

کلمات کلیدی معرف مشتری کمک خواهند کرد که شما با افرادی که محصول یا سرویس شما را می خواهند یا به آن نیازدارند، ارتباط برقرار کنید

۳. کلمات کلیدی معرف کالا

کلمات کلیدیِ محصول یا معرف کالا٬ آنچه شما می فروشید را توصیف می‌کنند. لازم است که در هنگام استفاده از این نوع کلمات حتماً دقیق باشید. برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه کامپیوتر، لپ‌تاپ و لوازم جانبی هستی، در کنار نام محصولات خود حتماً برند تجاری آن‌ها را نیز درج کنید. برای مثال لپ‌تاپ Dell

کلمات کلیدی Product-Defining می‌توانند شما را به طور مستقیم به هدف برساند.  کلمات کلیدیِ محصول برای استفاده در سایت شما عالی هستند و یک نقطه شروع بسیار عالی برای ایجاد محتوای هدفمند برای سایت یا وبلاگ شما محسوب می‌شوند!

۴. کلمات کلیدی رهبران تفکر صنعتی

رهبران تفکر صنعتی، افراد یا گروههایی هستند که در حوزه کسب‌وکار شما شناخته شده، محترم و خاص هستند و اکثر افراد آنها را می‌شناسند. برخلاف نام محصولات، این نام ها هیچ زمانی از رونق نمی افتند و معمولا علاقه مندان خود را بصورت همیشگی دارند.

اما چگونه از این اسامی و کلمات کلیدی سئو برای ارتقا و بهینه‌سازی وب‌سایت خود استفاده کنیم؟ یک روش خوب انجام مصاحبه و گفتگو با این افراد موفق و خاص است که ترافیک بسیاری از کاربران را به وب‌سایت شما سرایز میکند.

۵. نام شرکت های در حال رقابت

این عبارات شبیه به کلمات کلیدی مربوط به رهبران تفکر صنعتی هستند. کاربرد این نوع کلمات در حقیقت نوعی رصد کردن رفتار مخاطب است. از طریق این کار میتوانید ایده های جدیدی در مورد کلمات کلیدی هدف بدست آورید. در حقیقت با جستجوی نام آنها می‌توانید به اخبار رقبا سرک بکشید و موقعیت و میزان پیشرفت خود را با آنها بخوبی مقایسه کنید.

۶. کلمات کلیدی عمودی مرتبط

کلمات کلیدی Related Vertical در واقع  عباراتی در درون اکوسیستم کاری شما هستند که اصطلاحا در کشف فرصت های جدید تحقیقاتی مفید هستند و به شما برای ایجاد یک جامعه قوی از افراد همفکر کمک می‌کنند.  استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و هم‌گروه همانند چیدن تخم‌مرغ‌ها در سبدهای مختلف موجب می‌شود و میتواند ترافیک خوبی از گروه‌های فکری و سطوح مختلف علمی دریافت کرده و مانند یک زنبور عسل در همه جا گرده‌افشانی کنید. به بیان ساده‌تر با پوشش دادن انواع کلمات مرتبط با کسب و کار خود می‌توانید گستره مخاطبین خود را بخوبی افزایش دهید.

۷. کلمات کلیدی جغرافیایی

کلمات کلیدی متناسب با موقعیت جغرافیایی یا به اصطلاح Geo Targeting راه‌حلی مناسبی برای جذب بازدید کننده محلی میباشد. کلمات کلیدی جغرافیایی٬ کلید رتبه های محلی شما در گوگل هستند. یک آمار جالب از گوگل عنوان میکند. به گفته گوگل، “۵۰ درصد از کاربران موبایل و ۳۴ درصد از کاربران کامپیوتر که جستجوی محلی انجام داده اند، در کمتر از یک روز از فروشگاه محلی عرضه کننده‌ی محصول مورد نظرشان بازدید کرده اند.”

اجازه بدهید با ذکر چند مثال موضوع را برای شما روشن تر کنیم. اگر سایتی درباره گردشگری در کیش دارید و نیازمند تولید محتوای خوب برای آن هستید کلماتی مانند موج‌سواری در ساحل کیش، سواحل مرجانی کیش،  غواصی در آب‌های کیش میتواند کلمات کلیدی مناسبی برای شما و مطالب سایت شما باشد.

حتما بخوانید
آموزش جامع رپرتاژ آگهی. ( 0 تا 100 باید ها و نباید ها )

حرف آخر

وقتی که صحبت از پیدا کردن، سازماندهی و استفاده از کلمات کلیدی است، بهترین پیشنهاد این است که که صبور باشید و کاوش کنید. هرچه بیشتر جستجو و تحقیق کنید، بیشتر کشف می‌کنید. پس از اینکه فهرست کلیدواژه‌های خود را تهیه کردید آنها را در عمل سازماندهی کنید و با انواع کلمات کلیدی مورد نیاز خود بخوبی کلنجار بروید. این پایه و اساس ساختمان سایت شماست. قبل از هرچیز سایت خود را بهینه سازی کنید و سپس بر روی برنامه های تبلیغاتی خود تمرکز کنید. با استفاده از این کلمات کلیدی، شما قادر به ساخت جامعه‌ای هستید که به هدایت سایت شما به مسیر درست کمک می کند.

نهایت اینکه نصیحتی برای شما داریم. صبور باشید و هیچ وقت از تحقیق کردن دست نکشید. هرچه بیشتر جستجو کنید، کلمات کلیدی بهتری خواهید یافت.

 

انواع مختلف کلمات کلیدی
  • اهمیت این نوشته از نگاه لینکدون
۵.۰

نوشته های مشابه

جدیدترین روش های ساخت بک لینک رایگان در سال ۲۰۱۸

طبیعی ست که با توجه به نوع فعالیت سایت لینکدون اولین راهی که برای ساخت بک لینک به ذهن ما…

مهمترین عوامل بهبود رتبه سایت در گوگل (در سال ۲۰۱۸)

بیش از 15 سال است که گوگل، برترین موتور جستجوهای اینترنتی لقب گرفته و هر سال، قدرتمندتر از قبل به…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *