/ در سئو / توسط
آخرین زمان ویرایش:

بررسی نحوه تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو و رتبه سایت

آیا حقیقتا رپورتاژ اگهی بهترین نوع لینک سازی ست؟ آیا تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو سایت فروشنده و رتبه سایت سفارش دهده زیاد است ؟ قبل از اینکه به این پرسش پاسخ دهیم میبایست از علاقه روز افزون سایتهای اینترنتی نسبت به خرید و فروش رپورتاژ اگهی با شما صحبت کنیم.

 

شکی نداریم که شما نیز مقالات متعددی را در وب سایت های پر بازدید تحت عنوان رپورتاژ آگهی مشاهده کرده اید. امروزه، بسیاری از کسب و کارها، به خصوص تجارت های اینترنتی، از این روش تبلیغاتی برای بهبود وضعیت کسب و کار خود استفاده می کنند. امروزه تنوع اجرای این روش افزایش چشمگیری داشته است.

در بین سئوکاران اتفاق نظر بسیاری ست که اگر سفارش رپورتاژ آگهی به درستی انجام شود، می تواند مزایای بسیاری را برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد. در این مقاله از لینکدون، قصد دارم شما را با مفهوم رپورتاژ آگهی آشنا کنم و برایتان توضیح دهم که اساساً رپورتاژ آگهی چیست و چگونه می تواند کسب و کار آنلاین شما را متحول کند. پس با لینکدون همراه باشید.

مفهوم رپورتاژ آگهی

اجازه بدهید در ابتدا یک تعریف جامع از رپورتاژ آگهی تقدیم شما کنیم. برای اشنایی با مفهوم رپورتاژ آگهی ناچاریم به استفاده از آن در بازاریابی سنتی رجوع کنیم. به طور کلی رپورتاژ آگهی (به انگلیسی Advertorial که ترکیبی از دو واژۀ Advertisment و Editorial است) به شکلی از آگهی گفته می شود که در قالب یک گزارش به مخاطبان عرضه می شود، به این معنی که مخاطبِ رسانه متوجه جنبۀ تبلیغاتی این گزارش نمی شود و تصور می کند در حال مطالعه یا مشاهده یک گزارش کاملاً بی طرف است. این بی طرف بودنِ لحنِ گزارش باعث جلب اعتماد مخاطبان می شود.

در واقع، رپورتاژ آگهی تلاشی سازمان یافته است که برای تقویت مزایای استفاده از یک محصول یا خدمات در ذهن مخاطب صورت می گیرد. روند تهیه رپورتاژ آگهی به این شکل است که گزارشی کاملاً بی طرف و ژورنالیستی برای انتقال پیام برند یا معرفی محصولات از سوی یک شرکت تهیه و به یک رسانه ارائه می شود. در نهایت، مدیر تبلیغات آن رسانه (این رسانه می تواند یک مجله، برنامه تلویزیونی یا یک وب سایت باشد) در ازای انتشار این گزارش مبلغی را از شرکت دریافت می کند.

شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد اما در در رسانه های چاپی نیز سفارش رپورتاژ اگهی امری معمول است. در رسانه های چاپی، رپورتاژ آگهی معمولاً به شکل مقاله ای بی طرف یا یک داستان است تا شکلی معتبر و موجه به خود بگیرد. در تلویزیون، این نوع تبلیغات به شکل یک آگهی برای معرفی محصولات به مخاطبان نمایش داده می شود. حال این آگهی می تواند به شکل یک تبلیغ تلویزیونی نمایش داده شود یا در قالب قسمتی از یک گفتگو یا برنامه Talk Show باشد. در برنامه های رادیویی نیز این نوع آگهی معمولاً در بین مکالمات مجریان برنامه با مهمان ها گنجانده می شود.

به دنیای نت بازمگیردیم. امروزه با گسترش استفاده از اینترنت، نحوه تازه ای از رپورتاژ آگهی مبتنی بر اینترنت به وجود آمده است. اساس این نوع رپورتاژ آگهی شباهت بسیار زیادی به نوع چاپی دارد، اما از آنجایی که اینترنت قدرت مانور بالایی برای تولید محتوای چند رسانه ای دارد می توان از نوشتار، گفتار، تصویر و ویدئو به صورت همزمان در آن استفاده کرد.

حتما بخوانید
آموزش کامل بازاریابی محتوا

امروزه رپورتاژ آگهی در تبلیغات اینترنتی به چه شکل است؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا به ان اشاره کردیم،  رپورتاژ آگهی اینترنتی، در ماهیت شباهت بسیاری به نسخه چاپی آن دارد. در این روش تبلیغاتی معمولاً شرکت ها به منظور برندسازی یا معرفی کسب و کار و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی را تهیه می کنند.

بعد از نگارش رپورتاژ آگهی، این گزارش جهت انتشار به خبرگزاری ها، وب سایت های معتبر در حوزه کاری مرتبط یا وب سایت های پربازدید ارائه می شود. سپس، وب سایت های منتشر کننده رپورتاژ آگهی در ازای دریافت مبلغی مشخص، اقدام به انتشار این گزارش می کنند.

امروزه امکانات طراحی های سایت باعث شده که رپورتاژ اگهی شکلی جدیدی به خود بگیرند. با تغییرات و توانایی های بوجود آمده در زمینه طراحی سایت شرکت ها می توانند همزمان از متن، تصویر و ویدئو برای انتقال بهتر پیام به مخاطب استفاده کنند. با این حال، ارائه رپورتاژ آگهی به صورت نوشتاری مزایای بسیاری برای کسب و کار آنلاین شما خواهد داشت. شاید بپرسید چه مزایایی؟ در پاسخ به سوال شما تنها به یک کلمه نیاز دارم، سئو!

آیا رپورتاژ آگهی بر سئو و رتبه وب سایت من در گوگل تاثیر دارد؟

پاسخ کوتاه: بله،

بیشک تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو ثابت شده است. اغلب متخصصین باور دارند که ارائه یک رپورتاژ آگهی می تواند تاثیر مثبتی بر روی سئو و رتبه سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. بگذارید کمی مسئله را بازتر کنیم. اگر راه درستی برای سفارش رپورتاژ اگهی انتخاب کرده باشید، به دنبال وب سایتی معتبر، پربازدید و مرتبط با تجارت تان خواهید بود. از آنجاییکه این وب سایت ها اعتبار بالایی در موتورهای جستجو دارند، بالطبع دارای Domain Authority بسیار خوبی هستند. به این ترتیب قرار دادن لینک وب سایت تان در متن رپورتاژ آگهی می تواند سیگنال رتبه بندی قدرتمندی برای موتورهای جستجو ارسال کند. مطمئناً داشتن یک لینک از وب سایتی با اعتبار دامنۀ بالا تاثیر بسیار خوبی بر روی سئوی سایت شما خواهد داشت.

 

(یک موضوع مهم: بیشتر وب سایت ها به آگهی دهنده اجازه می دهند در متن رپورتاژ آگهی از ۳ الی ۵ لینک استفاده کنند. این لینک ها معمولاً دارای تگ Follow هستند که سیگنال رتبه بندی قدرتمندی به شمار می آیند. توصیه نمیشود که در رپورتاژ آگهی تعداد بیشتری لینک به یک دامنه استفاده کنید. )

کسب بازدید از رپورتاژ آگهی: یک سود دیگر رپورتاژ آگهی برای شایت شما این است که  وب سایت هایی که رپورتاژ آگهی منتشر می کنند، معمولاً بازدید روزانه خوبی دارند. قرار دادن لینک در متن رپورتاژ آگهی باعث می شود که بازدیدکنندگان این وب سایت ها به سمت وب سایت شما هدایت شوند. همین موضوع باعث افزایش ترافیک وب سایت شما خواهد شد.

برندسازی با رپورتاژ اگهی : علاوه بر این ارائه رپورتاژ در وب سایتی معتبر تاثیر بسیاری به برند سازی و جلب اعتماد مشتریان تان دارد. همۀ این عوامل در گرو کپی رایتینگ خوب و طراحی صفحه فرودی است که بتواند بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند.

دیدگاه گوگل درباره رپورتاژ آگهی

همانطور که پیشتر گفتیم طی چند سال گذشته خرید رپورتاژ آگهی، در بین وب سایت ها محبوبیت خاصی پیدا کرده است. رپورتاژهای آگهی در حقیقت محتوایی هستند که در ازای پول و در قالب یک مقاله منتشر می شوند.

حتما بخوانید
آیا امکان جریمه سایت بدلیل محتوای تکراری وجود دارد؟

اگر مطالب منتشر شده از گوگل را دنبال نمائید، یکی از دغدغه های اصلی گوگل همیشه این بوده که جنبه تبلیغاتی بودنِ بیشتر رپورتاژهای آگهی توسط نویسندگان یا وب مسترها به صورت واضح نمایش داده نمی شود و اگر هم می شود، به قدری نامحسوس است که خواننده متوجه تبلیغاتی بودن این محتواها نمی شود. گوگل این نگرانی را دارد که انتشار این محتواهای پولی موجب گمراه کردن کاربران اینترنت و سوق دادنشان به سمت تجارت های نامعتبر شود.

این مسئله زمانی برای گوگل مهم شد که در فوریه سال ۲۰۱۳، وب سایت Interflora که در انگلستان در زمینه فروش گل آنلاین فعالیت می کرد، کمپین رپورتاژ آگهی بزرگی به راه انداخت و در نتایج پیج رنک گوگل اختلال ایجاد کرد. این در حالی بود که تمام محتوای تولید شده در کمپین Interflora به عنوان رپورتاژ آگهی مشخص شده بودند و لینک های قرار گرفته در این مقالات همگی با انکر تکست های Exact Match بهینه سازی شده بودند تا بتوانند بهترین نتیجه را در رتبه بندی نتایج جستجو به دست آورند. زمانی که گوگل متوجه این موضوع شد، بی درنگ وب سایت Interflora را به همراه وب سایت های منتشر کننده رپورتاژهای آگهی اش جریمه کرد.

درست است که در سال ۲۰۱۳ وب سایت Interflora با گوگل پنالتی مواجه شد، اما از آن سال به بعد وب مسترهای بیشتری برای بهبود رتبه وب سایت خود در نتایج جستجوی گوگل به این روش از بازاریابی آنلاین روی آوردند. به همین دلیل مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل تصمیم گرفت تا هشدارهای لازم را در این باره به وب مسترها بدهد.

مت کاتس طی یک ویدئو به وب مسترها هشدار داد در صورتی که قصد استفاده از رپورتاژ آگهی را دارند باید به دو نکته توجه کنند.

اول اینکه مطمئن شوند لینک های استفاده شده در محتوای آگهی به صورت Nofollow باشند تا تاثیری بر روی نتایج جستجوی طبیعی گوگل نداشته باشند.

در غیر اینصورت رپورتاژ آگهی ارائه شده با خرید لینک هیچ تفاوتی ندارد.

مت کاتس همچنین افزوده است:

اگر مقاله تان به صورت رپورتاژ آگهی است باید مطمئن شوید که مخاطبان از این موضوع آگاه هستند.

رپورتاژ آگهی تان باید به شکلی باشد که مخاطب در همان نگاه متوجه شود با یک محتوای تبلیغاتی سر و کار دارد، سپس تصمیم به خواندن آن بگیرد.

در حقیقت چیزی که گوگل می خواهد این است که لینک های موجود در رپورتاژ آگهی دارای تگ “rel=”no follow باشند تا هیچ تغییری بر روی پیج رنک گوگل اعمال نشود زیرا لینک های رپورتاژ آگهی نباید با لینک های خریدنی یکسان باشند (در غیر این صورت وب سایت خاطی حریمه می شود). همچنین، مخاطبان باید از همان ابتدا با تبلیغاتی بودن این محتوها واقف باشند.

نتیجه نهایی: رپورتاژ آگهی بخریم یا نه؟

نهایتا پرسش این است که تکلیف ما چیست؟ آیا تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو مورد تایید است؟ از طرفی رپورتاژ آگهی می تواند به رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجو کمک کند و از طرف دیگر گوگل مخالف سر سخت لینک های Follow موجود در آن است.

در نگارش و نحوه ایجاد رپورتاژ اگهی مسائلی نهفته است که نتایج آن را بهبود میبخشد.

حتما بخوانید
آموزش جامع رپرتاژ آگهی. ( 0 تا 100 باید ها و نباید ها )

برای مثال:

  • تغییر تیتر و متن تا حد ممکن
  • استفاده از کلمات کلیدی بلند و کوتاه بصورت ترکیبی
  • لینک به صفحات داخلی بجای صفحه اصلی
  • عدم استفاده بی رویه از لینک
  • حجم مناسب متن در مقابل تعداد لینک
  • استفاده از تصاویر با تگ alt

 

 

اگر قصد کسب درامد از سایت خود را دارید رپورتاژ اگهی روشی پسندیده و تا حدود زیادی بی ضرر از نگاه سئو میباشد.

نهایتا اگر نگران هستید که ارائه رپورتاژ به سئوی وب سایت تان آسیب بزند یا قصد ندارید قوانین گوگل را دور بزنید، بهتر است از تگ Nofollow در لینک های موجود در آن استفاده کنید. به این ترتیب نه تنها وب سایت تان توسط گوگل جریمه نخواهد شد، (عوامل موثر در جریمه سایت توسط گوگل) بلکه می توانید از ترافیک حاصل از رپورتاژ استفاده کرده و نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

 

لطفا نظرات و تجریبایت خود را در این زمینه با لینکدون در میان بگذارید.

کارشناسان ما بیصبرانه پاسخگوی سوالات احتمالی شما هستند.

 

بررسی نحوه تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو و رتبه سایت
  • ارزش مقاله بررسی نحوه تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو و رتبه سایت
۴.۵

نوشته های مشابه

مهمترین عوامل بهبود رتبه سایت در گوگل (در سال ۲۰۱۸)

بیش از 15 سال است که گوگل، برترین موتور جستجوهای اینترنتی لقب گرفته و هر سال، قدرتمندتر از قبل به…

رپورتاژ آگهی خوب جایگزین کوری بنری مخاطب

اگر به گذشته بنرها نگاهی بیاندازیم، در اولین روزهای پیدایش اینترنت، بنرها بر بازاریابی آن‌‌لاین حکمرانی می‌کردند. اما وقتی کاربران…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *