/ در سئو / توسط
آخرین زمان ویرایش:

بهترین تکنیک های یافتن کلمات کلیدی موثر در سئو

زمانی که درنظر داریم برای صفحه ای محتوا تولید کنیم، بعد از اینکه موضوع صفحه را مشخص کردیم، باید برای کلمات کلیدی درباره ی آن موضوع به جستجو بپردازیم.این مرحله از سئو به تحقیق کلمات کلیدی مشهور است. در این مرحله ما کلمات کلیدی مرتبط با موضوع صفحه را که بیشترین جستجو دارند را یافته و آنها را برای تولید محتوا به کار می بندیم.

در گذشته تنها درج کلمه کلیید در سایت کافی بود تا گوگل معنی و مفهوم صفحه مورد نظر را به کلمه کلیدی درج شده مرتبط کند. با این وجود امروزه کاربرد کلمه کلیدی مثل گذشته نیست و دیگر گوگل تنها به تگ کلمات کلیدی توجه نمیکند و حتی استفاده از این تگ ها را بی فایده اعلام نموده است.

در این مقاله درباره روشهای جدید یافتن کلمات کلیدی مرتبط با شما خواهیم بود.

برای مثال فرض کنید شما درباره کاغذ دستمالی می خواهید محتوا تولید کنید و برای مثال در میابید که ۳۰ درصد کاربر ها کلمه ی تیشو را برای رسیدن به کالای دستمال کاغذی مورد استفاده قرار می دهند. پس شما برای تولید محتوا درباره کاغذ دستمالی از ۷۰ درصد دستمال کاغذی و ۳۰ درصد تیشو استفاده می کنید. در واقع نتایج تحقیق کلمات کلیدی یافتن کلمات کلیدی با بیشترین کاربر واقعی است. مناسب است هر از چند گاهی کلمات کلیدی خود را چک کنید تا تغییری نداشته باشند، و در عین حالی که کلمات کلیدی که بیشترین فروش را برای سایت شما رقم زده اند، می یابید، سیاست های گذاری های جامع خود را اصلاح کنید.

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی در سایت

در بین کد های HTML ما می توانیم در قسمت Head صفحه، تگهای گوناگون متا تعریف کنیم.از میان تگ های متا، تگ keyword برای تعریف کلمات کلیدی صفحه ی مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که کلمات کلیدی که در تگ متا استفاده می شود با یک ویرگول از هم جدا می شوند. کلمات کلید در حالت کلی می تواند تک حرفی یا چند حرفی باشند. هر چه کلمات کلیدی که ما برای یک صفحه استفاده می کنیم، توصیف دقیق تری از کالا ارائه دهد، تعداد نفراتی که آن کلمه ی کلیدی را در موتور ها جستجو می کنند، کمتر و تعداد نفراتی که با جستجوی آن عبارت وارد وب سایت شما می شوند افزایش می یابد. به این معنی که نرخ دیده شدن شما در موتور های جستجو کاهش و در عوض نرخ CTR یا تعداد کلیک در ازای هر بار نمایش در موتور های جستجو افزایش چشمگیری را سبب می شود. ولی با این وجود اگر کلمه ی کلیدی شما کلی تر باشد، تعداد کاربرانی که آن کلمه ی کلی را جستجو می کنند، افزایش می ابد ولی تعداد کاربرانی که با جستجوی آن کلمه ی کلی وارد وب سایت شما می شود، کمتر می شود. قانون بیان شده در صورتی که رتبه ی وب سایت یا صفحه ی شما بالا رود، خنثی می شود. به این معنی که اگر شما برای کلمات کلی در جستجو های برتر باشید، بازدید وب سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.

اگر چنانچه کلمات کلیدی کلی را برای سئو وب سایت خود انتخاب کنید، احتمال می رود نرخ تبدیل مشتری به خریدار در وب سایت شما کاهش داشته باشد. این مساله به این دلیل است که مخاطبان شما، هدفشان از جستجوی واژه ی کلی ، خرید نبوده است.

تحقیق کلمات کلیدی چگونه انجام میشود؟

برای اینکه بتوانید تحقیق روی کلمات کلیدی را انجام دهید از ابزار هایی مانند گوگل وب مستر، گوگل آنالیتیکس، گوگل ترندز و غیره استفاده می شود. زمانی که بر روی مساله تحقیق کلمات کلیدی کار می کنید، باید چند مساله ی اساسی را مد نظر قرار بدهید: ۱- تعداد کاربرهایی که آن کلمه ی کلیدی را جستجو می کنند. ۲- تعداد کاربر هایی که آن کلمه ی کلیدی را برای خرید جستجو می کنند. ۳-آمار تعداد وب سایت هایی که در آن کلمه ی کلیدی با شما رقابت می کنند. ۴-کلمه های کلیدی وب سایت های رقبای شما چه هستند؟ بعد از اینکه بر روی کلمات کلیدی تحقیق کردید، حال نوبت انتخاب ما بین کلمات کلیدی تحقیق شده می رسد.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب با محتوای سایت

ارتباط بین کلمه های کلیدی با کالا و خدمات ارائه شده توسط وب سایت شما و نیز میزان رقابت بر سر یک کلمه ی کلیدی از مهمترین عوامل اصلی برای انتخاب کلمات کلیدی می باشند.

بر اساس دو عامل قدمت یا سن دامنه و فعالیت هایی که برای سئوی آن صورت گرفته، می توان دریافت که با انتخاب کدام کلمات کلیدی، سریع تر به نتیجه رسید. دامنه ای که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده است با کلمه های کلیدی که ارتباط بیشتری با کالا و خدمات وب سایت دارند، سریعتر به نتیجه می رسد. در مقابل یک دامنه با قدمت زیاد، با کلمه های عمومی تر،سریع تر از روش های دیگر به اهداف خود می رسد. پس قبل از انتخاب کلمات کلیدی به سن دامنه نیز توجه لازم را داشته باشید.

میزان هزینه ای که مشتری بر ای بهینه سازی سایت خود در نظر گرفته است، برای انتخاب کلمات کلیدی امری حیاتی می باشد. اگر مشتری شما اعلام کند که بیش از ۱۰۰ هزار تومان نمی تواند برای بهینه سازی وب سایت خود هزینه کند، دیگر شما نمی توانید کلمه کلیدی عمومی برای مشتری پیشنهاد بدهید. چون که هزینه ی زمانی و ریالی شما بیش از مبلغ دریافتی خواهد بود. برای مثال شما  قادر نیستید با هزینه کم،کلمه ی کلیدی مانند بستنی فروشی و یا بستنی فروشی در تبریز را سئو کنید. اما به سادگی با هزینه کم می توانید واژه ای مانند بستنی سهند در تبریز را سئو کنید.

تحقیق کلمات کلیدی

استفاده از نتیجه تحقیقات در انتخاب کلمات کلیدی

با توجه به اینکه سیاست های سایت های بزرگ در حال تغییر است، روش جستجوی کاربران نیز به طبع آن تغییر می کند. برای مثال واژه گوشی ۲۱ میلیونی اپل امروز یکی از ترند ها است ولی این مساله در ماه های پیش درست نبود. پس زمانی که با تغییر کلمات کلیدی توسط کاربران مواجه شدید، سیایت های همسو با تغییر کارابران را در صفحات جدید به کار ببندید. تغییرات کلمات کلیدی خیلی پیچیده صورت می گیرد و به دشواری می توان آن تغییرات را پیش بینی کرد، با این وجود اگر راهی برای پیش بینی تغییر کلمات کلیدی از طرف کاربران وجود داشته باشد، منظق حکم می کند که از ابزار های دقیق تری برای پیش بینی صورت گرفته، استفاده کنید و سپس اقدام به تولید محتوا با کلمات کلیدی جدید نمایید.

یکی از اصول مهم تغییر کلمات کلی از طرف کاربران به این صورت است که ابتدا کلمه های کلیدی عامی را برای به نتیجه رسیدن جستجو می کنند، سپس با افزودن جزئیات مربوط به آن کلمه ی کلیدی سعی در به نتیجه رسیدن جستجو خود دارند. پس جستجوی کلمات کلیدی کاربران به سمت توصیفی شدن پیش می روند.

در استفاده از کلمات کلیدی عام تر دقت داشته شید که این کلمات می تواند برای هدف های مختلفی توسط کاربر ها جستجو شود. برای نمونه کلمه ی عطر می تواند برای تحقیقات دانشجویی، جستجوی برند های بین المللی، یافتن عکس شیشه ی عطر معروف و غیره مورد جستجو قرار بگیرد. پس زمانی که شما از کلمات کلیدی عام برای وب سایت خود استفاده می کنید، ممکن است کاربر غیر مرتبط به وب سایت شما رجوع کند.

تعیین یک کلمه ی کلیدی ارتباط مستقیمی با تحلیل رقبا در آن کلمه کلیدی دارد. اگر رقبا در آن کلمه ی کلیدی سرسخت تر باشند، حتما کسب رتبه ی خوب در آن سخت است.

چگونه کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود را در گوگل پیدا کنیم؟

راه های یافتن کلمات کلیدی مرتبط با محتوای وب سایت خیلی زیاد می باشند. حتما در زمان جستجوی یک کلمه ی در گوگل متوجه شده اید که در پایین نوار جستجو کلمات کلیدی مشابه برای شما پیشنهاد می شود. آسان ترین روش یافتن کلمات کلیدی نیز همین روش می باشد.

گوگل ترند:

شما قادرید با مراجعه به وب سایت گوگل ترند به نشانی https://trends. google. com/trends/ کلمات کلیدی مورد نظر خود را جستجو کرده و آنها را با هم مقایسه کنید.

گوگل ترند ابزاری برای مقایسه دو یا چند کلمه کلیدی از منظر کاربر واقعی سایت است. وب سایت گوگل ترند علاوه بر اینکه کلمات کلیدی داغ روز را بر روی صفحه ی اول خود قرار می دهد، امکان جستجو واژه ی دلخواه و درصد توجه کاربران به آن کلمات کلیدی را نیز مشخص می کند. اطلاعات بیشتری نظیر مناطقی که بیشتر در آن کلمات کلیدی شما جستجو شده و یا وب سایت های مشابه و … را نیز به شما نمایش می دهد.

Serps :

واژه ی Serps در معنی لغوی به معنای صفحه نتایج جستجو می باشد و هدف طراحان این وب سایت از انتخاب این واژه اعلام کاربرد این وب سایت در سئو می باشد. شما برای استفاده از ابزار های Serps می توانید به  نشانی https://serps com/tools/keyword-research/ مراجعه کنید.

با اعلام کلمه ی کلیدی به Serp، لیستی از کلمات کلید مشابه از طرف همین وب سایت به شما نمایش داده می شود و ارزش هر کدام از کلمه های کلیدی را نیز می توانید مشاهده کنید.

Thehoth :

کلمات کلید مشابه توسط این ابزار به شما ارائه می شود، تا بتواند این کلمات مشابه را در گوگل ترند با هم مقایسه کرده و بهترین تصمیم را برای وب سایت خود بگیرید.

این ابزار در کنار Serp می تواند جایگزین رایگان ابزار معروف  Keyword Planner  گوگل باشد، که درواقع به شما لیستی از کلمات کلیدی مشابه را پیشنهاد می دهد. از این نوع ابزار های می توانید در تعداد زیاد پیدا کنید. ما هم می توانستیم تعداد زیادی از این ابزار ها را برای شما لیست کنیم. اگر چنانچه این ابزار ها نظر شما را جلب نکرد، می توانید در گوگل جستجو کرده و ابزار های دیگر را بیابید.

نکته : نرم افزار  Keyword Planner رایگان نیست ولی برای اینکه بتوانید با این ابزار به صورت رایگان کار کنید، ابتدا لازم است یک اکانت ادوردز ایجاد کنید. با مراجعه به نشانی https://adwords. google. com/home/tools/keyword-planner/ می توانید این اکانت را برای خود ایجاد کنید.

برای اطمینان از اهمیت تحقیق کلمات کلیدی می توانید واژه های ساخت فروشگاه اینترنتی، فروشگاه اینترنتی، فروشگاه ساز، فروشگاه ساز در تهران، ساخت فروشگاه در تهران را بررسی کرده و نتایج به دست آمده را مورد تحلیل و واکاوی قرار بدهید.

در تکمیل مثال بالا می توان گفت که واژه ی ساخت فروشگاه در تهران هیچ ارتباطی با سایر کلمه های کلیدی ندارد و این موضوع برای یک سئو کار می تواند امری حیاتی باشد. در واقع تشخیص کلمات کلید مرتبط به هم برای سئو کار می تواند یک تخصص باشد چونکه هنوز برنامه ای برای تشخیص این مساله وجود ندارد.

 

اشتباهات رایج در یافتن کلمات کلیدی مناسب

لیست

 

نتیجه گیری:

هدف یک سئو کار از تحقیق کلمات کلیدی، یافتن عبارت های پر مخاطب برای حوزه ی کسب و کار مشتری می باشد. البته کلمات کلیدی در طول زمان با تغییر و تحول همراه است. باید کلمات کلیدی با کالا و خدمات وب سایت مشتری مرتبط باشد.

نوشته های مشابه

عمر دامنه و یا سابقه آن چه تاثیری در سئو وب سایت دارد

یکی از اساسی ترین سوالات در زمینه سئو این است که آیا عمر دامنه در سئو تاثیر دارد؟ جواب کوتاه…

روش های کاملا کاربردی برای افزایش ترافیک سایت

" چه روش هایی را می توان به عمل تبدیل کنیم تا افزایش ترافیک وب سایت را  شاهد باشیم؟" این…

يك ديدگاه

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *