/ در سئو / توسط
آخرین زمان ویرایش:

مهمترین عوامل بهبود رتبه سایت در گوگل (در سال ۲۰۱۸)

بیش از ۱۵ سال است که گوگل، برترین موتور جستجوهای اینترنتی لقب گرفته و هر سال، قدرتمندتر از قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اما راز الگوریتم‌های جستجوی گوگل چیست که به پرسش‌های ما تا این اندازه دقیق پاسخ می‌دهد؟ ایا مهمترین عوامل بهبود رتبه سایت در گوگل در سال ۲۰۱۸ با سالهای قبل تفاوتی دارد؟

عواملی که یک وب‌سایت را در جست‌وجوهای گوگل در صدر قرار می دهد کدامند؟ ما تصمیم داریم در این مقاله بهبود رتبه سایت در گوگل در سال ۲۰۱۸ را به شما کاربران گرامی معرفی نماییم.

همه شما کاربران میدانید که گوگل بیش از ۲۰۰ مورد را برای رتبه بندی وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد. درحالی که این فهرست شگفت انگیز می‌تواند در وجود یک انسان معمولی با ۲۴ ساعت زمان در شبانه روز، ترس و نگرانی به وجود آورد.

جای امیدواریست که سئو به اصلاح تمام جزئیات طراحی سایت مربوط نیست، بلکه سئو در مورد شناخت درست اولویت‌هایتان است. ما در این مقاله تصمیم داریم بر اساس تحقیقات وب‌سایت‌هایی مانند SearchMetrics، Backlinko و SEO PowerSuite، هشت فاکتور اصلی در رتبه‌بندی گوگل در سال ۲۰۱۸ را به شما کاربران عزیز معرفی نماییم. البته به این نکته توجه نمایید که، متمرکز شدن روی این ۸ فاکتور اصلی نباید سبب بی‌توجهی به سایر عوامل تاثیرگذار بر رتبه‌بندی سایت شود.

توصیه می‌نماییم برای بهینه سازی بهتر وب‌سایت خود بیش از قبل، این مقاله را بخوانید.

بک لینک‌ها

شاید باور این موضوع برای شما نیز سخت باشد. اما این حقیقت دارد.

در سال ۲۰۱۷ هنوز هم بک لینک مهمترین فاکتور گوگل در رتبه بندی سایت میباشد. اما بک لینک به تنهایی نمیتواند در نتیجه نهایی سئوی شما موثر باشد. بک لینک به عواملی نیزامند است تا بتواند بهترین نتیجه را برای افزایش بازدید سایت شما داشته باشد. قصد داریم با هم این عوامل را به دقت بررسی کنیم:

 ۱- امتیار لینک (Link Score)

باید دید گوگل چگونه با مفهوم بک لینک ها که استفاده های نابجای زیادی توسط سئو کاران، از آن ها شده است رفتار میکند. گوگل به چه صورت مفهوم انتزاعی و پیچیده‌ی بک لینک‌ها را به یک فاکتور مهم رتبه‌بندی قابل‌ ارزیابی تبدیل میکند؟ گوگل در چندین پتنت متفاوت اشاره کرده است که این کار را به کمک معیاری به نام امتیاز لینک یا Link Score انجام می‌دهد. این عدد از امتیاز کیفی هرکدام از لینک‌های ورودی جدا می باشد و تعداد لینک‌های داده‌شده به وب‌سایت به دست می‌آید.

به همین علت، تعداد لینک مسئله ای مهم در این امتیازدهی به حساب می‌آید. بااین‌حال، در ذهن داشته باشید که شما نمی‌توانید در سال ۲۰۱۸ از لینک‌های اسپم و کم‌ارزش استفاده نمایید. به‌ اضافه اینکه، لینک‌های گرفته‌شده از چنین دامنه‌هایی ارزش بالایی برای شما نخواهند داشت؛ به طور مثال گوگل زمان مقایسه تعداد لینک‌های شما، فقط یکی از آن‌ها را می شمارد. به همین علت، تمرکز اصلی شما از نظر کمی، باید به تعداد دامنه‌هایی معطوف باشد که از آن‌ها لینک می‌گیرید (Linking Domains).

محاسبه‌ی کیفیت لینک‌ها، کمی مشکل است. با توجه به اینکه ما می‌دانیم الگوریتم PageRank هنوز هم یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۸  به حساب می آید، اما نسخه عمومی آن دیگر در دسترس عموم قرار ندارد. جای امیدواریست که، جایگزین‌های معتبر دیگری وجود دارند که طبق فرمول اصلی پیج رنک طراحی شده‌اند. وب‌سایت SEO PowerSuite که در حوزه‌ی سئو فعالیت میکند، به‌تازگی از الگوریتم InLink Rank رونمایی کرده است.

۲- ارتباط داشتن انکر تکست (البته زیاد نه)

بخش دیگری از بک لینک انکر تکست یا متن لینک است که از جمله مهمترین عوامل بهبود رتبه سایت در گوگل در سال ۲۰۱۸ به حساب می آید. انکر تکست‌ها نیز همانند محتوای صفحات وب شما، اطلاعات بسیاری در دسترس گوگل قرار می‌دهند. به این صورت که گوگل می‌تواند از موضوع فعالیت سایت‌ها طبق انکر تکست‌های لینک‌ها اطلاع پیدا کند.

به همین خاطر، انکر تکست‌ها از سینگال‌های مهم در مبحث سئو به حساب می آیند. البته خیلی بهتر می شود اگر آپدیت الگوریتم پنگوئن را در ذهن داشته باشید و متن لینک‌ها را متفاوت و طبیعی در صفحات خود قرار دهید؛ هدف اصلی رعایت کردن تناسب در استفاده از انکرتکست‌ها در صفحات وب است.

حتما بخوانید
آموزش جامع رپرتاژ آگهی. ( 0 تا 100 باید ها و نباید ها )

اما میزان درست و مناسب کدام است؟ در حقیقت، جواب واضح و کاملی برای این سؤال وجود ندارد. بااین‌حال، بهینه سازی انکر تکست‌ها می‌تواند برای شما نتیجه بخش باشد. پیشنهاد ما این است که مقاله‌ای را که در مورد بهینه سازی انکر تکست‌ها منتشر کردیم مطالعه نمایید.

توصیه میکنیم در مورد بک لینک مقاله ” جذب بک لینک رایگان مطابق با الگوریتم های گوگل در سال ۲۰۱۸ را نیز مطالعه نمائید.

 چگونگی بهینه‌سازی

روشی مناسب برای درک نوع Link Scoreهای مدنظر شما و مدت‌ زمان لازم برای تولید آن‌ها، بررسی وضعیت سئوی رقیبان است. برای رسیدن به این هدف، شما ابزاری نیاز دارید تا بتواند لینک‌ها را با چند معیار بررسی و مقایسه کند. ابزار SEO SpyGlass به همراه ماژول مقایسه‌ی دامنه می‌تواند در این مورد به شما یاری برساند.

در مرحله اول این ابزار را اجرا کنید و پروژه ای برای وب‌سایت خود بسازید. بعد به مرحله ی مقایسه دامنه‌ها (Domain Comparison) بروید و دامنه‌های رقیبان اصلی خود را یکی یکی به آن بیافزایید. شما در یک زمان کوتاه خواهید توانست تمام مشخصات لینک‌های وب‌سایت خود را با لینک‌های رقیبانتان مقایسه کنید.

محتوا

تولید محتوا یکی دیگر از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۸ می باشد اما سوال مهم این است که گوگل در جست‌وجوهای خود در کیفیت محتوا به دنبال چه فاکتورهایی می‌گردد؟ بنابراین، توصیه می‌نماییم به ۳ عاملی که در ادامه معرفی می‌نماییم ، توجه کنید.

 ۱- استفاده کردن از کلمات کلیدی

در ابتدای دوران موتورهای جستجو برای افزایش بازدید و افزایش رتبه تنها لازم بود سایتتان را با کلمات کلیدی زیادی پر می کردید، حتی لازم نبود که کلمات کلیدی شما مرتبط باشد. امروزه دیگر نگاه موتورهای جستجو به کلمات کلیدی تغییر کرده است. عنوان یا به عبارتی Title محتوای شما، هنوز هم یکی از مهم‌ترین فاکتورها در رتبه‌بندی گوگل می باشد. استفاده نمودن از کلمات کلیدی یا تغییرات در تگِ عنوان هنوز هم در سال ۲۰۱۸ مهم به شمار می آید (بطور مثال بهتر است این کلمات بیشتر در ابتدای عنوان قرار گیرند). توضیحات متا یا Meta Description نیز اهمیت دارد، هرچند از نظر چگالی در رتبه پایین‌تری قرار دارد. در انتها اینکه، استفاده از کلمات کلیدی در بدنه‌ی اصلی محتوا را هرگز از یاد نبرید. به این نکته نیز توجه کنید که تگ H1 به نسبت سایر تگ‌های هدینگ نیز از بالاترین اهمیت و چگالی برخوردار است. همچنین خواندن مقاله ” آشنایی و بررسی دقیق انواع کلمات کلیدی ” میتواند در شناخت درست کلمات کلیدی برای شما مفید باشد.

 ۲- طول محتوا

گوگل بارهای عنوان نموده است که که ۹۰ درصد از الگوریتم های گوگل بر روی محتوا متمرکز می شوند. برای گوگل در رابطه با کیفیت جستجو، اندازه و حجم محتوای یک صفحه‌ در کیفیت کلی آن صفحه و درنهایت رتبه‌بندی آن اهمیت دارد. به طور مشخص، یک محتوا با اندازه ایده‌آل برای این منظور در نظر گرفته نشده است؛ همان‌طور که گوگل اشاره می‌کند: میزان محتوای لازم و رضایت‌بخش برای یک صفحه‌ی وب به موضوع و هدف آن صفحه بستگی دارد.

یک ترفند خوب برای کسب نتیجه این است که برای دانستن واژه‌ی رضایت‌بخش در محتوا به وب‌سایت‌هایی مراجعه نمایید که قبلاً و با استفاده از کلمات کلیدی مشابه شما، رتبه‌ی خوبی کسب نموده اند. به اضافه اینکه، یادگیری استراتژی‌های آن‌ها نیز می‌تواند برای شما یک مزیت به شمار آید. و در رشد شما نیز موثر باشد.

 ۳- جامعیت و فراگیری (RankBrain )

مدت زیادی از معرفی الگوریتم رنک برین گوگل نمی‌گذرد اما نگرانی‌ها در خصوص تاثیر آن بر رتبه سایت‌ها در نتایج جستجو گوگل در حال افزایش است. ابزار RankBrain (که در اکتبر ۲۰۱۵ معرفی شد) قسمتی از الگوریتم گوگل موسوم به مرغ مگس‌خوار (Hummingbird) را شامل می شود. در مورد الگوریتم رنک برین گوگل مصداق ندارد، چون این الگوریتم از نظر مفهومی و علمی کاملا متفاوت بوده و یک مدل تفسیر عبارات جستجو محسوب می‌شود. به گفته‌ی گوگل، این ابزار در تمامی جست‌وجوها استفاده می شود. یکی از کاربردهای RankBrain، تحلیل نتایج مرتبط با معیارهای رضایتمندی کاربران و شناسایی ویژگی‌های مشترک آن‌ها می باشد.

بطور کلی باید بگوییم که الگوریتم رنک برین گوگل یک مدل تفسیر عبارات جستجو است که به کلمات موجود در عبارات جستجو توجه کرده و آن‌ها را از نظر معنایی تفسیر می‌کند. همچنین به معیارهای شخصی کاربر جستجو کننده آن مانند: مکان جستجو کننده، سابقه جستجو و … نیز توجه کرده و سپس فاکتورهای رتبه بندی مناسب با آن عبارت جستجو را وزن دهی می‌کند و سایت‌ها را با رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

با توجه به اینکه اکثریت محتوای آنلاین متن است، این خصوصیات بیشتر واژگان و عبارات مشخصی در صفحات وب می باشند. بیایید کمی فکر کنیم: اگر شما در تهران به دنبال یافتن چیزی باشید، منطقی است که این نتایج جامع، فقط به میدان آزادی، پارک ملت، برج میلاد و سایر موارد موجود در این شهر اشاره کنند.

حتما بخوانید
بهترین تکنیک های یافتن کلمات کلیدی موثر در سئو

اما این موضوع همیشه مشخص و واضح نیست. آیا شما می‌دانید که تمامی ۱۰ نتیجه‌ی برتر در مورد بهترین پارک تهران کدامند؟

 چگونگی بهینه‌سازی

می توانید به کمک ابزار بررسی وب‌سایت به نام Website Auditor صفحات را با استفاده از فاکتورهای متعددی مانند استفاده از کلمات کلیدی و طول محتوا چک کنید. این ابزار با استفاده از الگوریتم TF-IDF، صفحات شما را از نظر جامعیت بررسی می کند و توصیه‌هایی برای بهبود آن‌ها در مقایسه با بهترین رقیبان شما ارائه می‌دهد.

در اولین قدم، WebSite Auditor را اجرا کنید و پروژه ای بسازید. بعد از آن محتوای آن را تحلیل کنید. صفحه‌ای که قصد بهینه‌سازی آن را داریدمشخص کنید و کلمات کلیدی هدف خود را وارد نمایید. سپس سراغ فاکتورهای مهم در رابطه با آمار و توصیه‌ها در استفاده نمودن از کلمات کلیدی بروید و صفحه‌ی خود را با صفحات وب یکی از رقیبان مقایسه نمایید. ببینید که رقیبان به چه صورت مهمترین عوامل بهبود رتبه سایت در گوگل را در صفحات وب خود رعایت می‌نمایند.

در مرحله بعدی تعداد کلمات در بدنه‌ی صفحه‌ی وب  را شمارش کنید و آن را با رقیبان مقایسه نمایید.

در مرحله‌ی پایانی، به سراغ داشبورد الگوریتم TF-IDF بروید و لیست واژه‌هایی که بیشتر رقیبان برتر شما از آن‌ها استفاده می‌کنند پیدا کنید. توصیه‌های این الگوریتم برای محتوای خود را نیز فراموش نکنید. از این نکات به‌عنوان یک نکته الهام‌بخش برای بهبود صفحه‌ی وب خود کمک بگیرید.

حالا وقت آن است تا تغییرات را در صفحه‌ی وب خود اعمال نمایید. به بخش Content Editor بروید و به حداکثر میزان بهینه‌سازی نزدیک شوید. وقتی که این کار را انجام دادید، بر روی دکمه‌ی Save در قسمت بالا و راست، کلیک کنید و یک صفحه‌ی HTML بهینه‌شده را تحویل بگیرید. این صفحه آماده‌ی آپلود بر روی وب‌سایت شما است.

سئو از نگاه فنی

زیربنای فنی وب‌سایت شما ارتباط نزدیکی با مسئله سئو دارد. در این بخش دو مورد از مهمترین عوامل بهبود رتبه سایت در گوگل در سال ۲۰۱۸ را بیان می نماییم:

 ۱- سرعت صفحات وب

گوگل توقع دارد صفحات وب در زمان دو ثانیه یا کمتر بارگذاری شوند. به‌ اضافه ی اینکه، آن‌ها رسماً اعلام کرده‌اند که سرعت یک سیگنال در رتبه‌بندی مهم به حساب می آید. همچنین، سرعت بالا تأثیر بالایی در UX دارد؛ صفحات کندتر، بانس ریت بالاتری دارند و رتبه‌ی پایین‌تری در تبدیل کاربر به مشتری (Conversion) دارند. بیشترین دلایل رایج در پایین آمدن سرعت صفحات ناشی از اسکریپت‌ها، تصاویر و فایل‌های CSS فشرده نشده می باشد.

 ۲- ریسپانسیو بودن سایت

برای اینکه در رتبه‌بندی جست‌وجوی موبایل قرار بگیرید باید صفحات وب شما برای تلفن‌های هوشمند بهینه شده باشند. با توجه به اینکه تقریبا نیمی از جست‌وجوهای گوگل از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌شوند، اگر این عمل را انجام نداده باشید سال ۲۰۱۸ برای شما بی نتیجه خواهد بود. با توجه به هنوز ادامه‌دار خواهد بود. با این روند، اکثر صاحبان کسب‌وکار علاوه بر داشتن صفحات وب مخصوص کامپیوترهای دسکتاپ، به داشتن صفحات وب مخصوص تلفن‌های همراه ترغیب خواهند شد.

 نحوه‌ی بهینه‌سازی

برای اطمینان پیدا کردن از قبولی وب‌سایت خود در آزمایش موبایلی گوگل و تست سرعت، به سراغ تب Content Analysis و سپس Page Audit در نرم‌افزار Website Auditor بروید و گزینه‌ی Technical factors را انتخاب نمایید. سپس بخش‌های Page Usability و Page Speed را بررسی کرده و بر روی هرکدام از گزینه‌های مرتبط با وضعیت ارور و خطا کلیک کرده تا از جزئیات و چگونگی رفع خطا آگاه شوید.

حتما بخوانید
بررسی نحوه تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو و رتبه سایت

تجربه‌ی کاربری

استفاده از فاکتورهای رفتاری در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها برای سالیان سال مورد بحث بوده است. با این حال، گوگل سیاست خود را دنبال می کند و اعتقاد دارد: کاربرانِ در حالِ جست‌وجو، بهترین قضاوت کنندگان می باشند. به همین علت، اگر آن‌ها یک نتیجه‌ی جست‌وجوی مشخص را انتخاب نمایند، این احتمال وجود دارد که آن جستجو مناسب باشد یا حداقل از روش‌های جایگزین مطرح شده مناسب‌تر باشد.

 ۱- میزان کلیک

 یکی دیگر از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۸ میزان کلیک (Click-through Rate) در صفحات نتایج موتورهای جست‌وجوگر (SERP) است. این عبارت به معنای تعداد دفعات کلیک شده بر روی یک لینک، نسبت به تعداد دفعات مشاهده‌ی آن موضوع توسط کاربران است.

پتنت‌های بسیاری از طرف گوگل به منظور تمرکز بر روی CTR به‌عنوان یک سیگنال رتبه‌بندی ثبت شده است. مطالعه‌ی وب‌سایت SearchMetrics نشان می‌دهد که CTR در میان سایر فاکتورهای بررسی‌شده، بالاترین ارتباط و همبستگی با رتبه‌بندی صفحات وب را دارد. درست است که همبستگی فاکتور اصلی ما نیست؛ اما بسیار دشوار است تا مشاهدات مبتنی بر تجربیات در زندگی واقعی در رابطه با CTR را نادیده بگیریم. این فاکتور، تقریباً در تمامی نتایج رتبه‌بندی صفحات وب به بالا رفتن معیارهای مدنظر ما کمک شایانی کرده است.

 چگونگی بهینه‌سازی

اولین عامل در بررسی صفحات وب، میزان کلیک در صفحات نتایج موتورهای جست‌وجوگر است. برای این مورد وارد گوگل وبمستر (Google Search Console) شده و به قسمت گزارش جست‌وجوی تحلیلی (Search Analytics) بروید. سپس گزینه‌های Clicks، Impressions، CTR و Position را انتخاب کنید.

در حالی که میانگین CTR، با توجه به نوع جست‌وجو متغیر است، امتیاز ۳۰% برای نتیجه‌ی اول، ۱۵% برای نتیجه‌ی دوم و ۱۰% برای نتیجه‌ی سوم را می‌توان انتظار داشت.

اگر در بعضی از بررسی‌ها، CTRهای مورد نظر پایین‌تر از این مقادیر باشند، متمرکز  شدن روی آن‌ها به عنوان یکی از بهبود رتبه سایت در گوگل در سال ۲۰۱۸ بسیار با اهمیت می باشد. به این موضوع فکر کنید که به چه صورت می‌توان اسنیپت‌های وب‌سایت خود را کلیک خور کنید. برای ایده گرفتن به وب‌سایت‌های رقیبان سر بزنید.

برای ویرایش و دیدن اسنیپت گوگلی خود، WebSite Auditor را باز کنید و به تب Content Analysis و سپس Content Editor بروید. حالا گزینه‌ی Title & Meta tags را انتخاب نمایید. هنگامی که از نتیجه‌ی کار راضی شدید، دکمه Save را بزنید و صفحه‌ی HTML خود را ذخیره نمایید.

جمع‌بندی

سئو یک مبحث پیچیده، چند بعدی و همچنین یک علم همواره در حال تکامل می باشد. به همین دلیل متمرکز شدن و پرداختن به تمامی جزئیات سئو در یک وب‌سایت امکان‌پذیر نمی باشد؛ اما شانس شما برای پیشی گرفتن از رقیبان در جست‌وجوهای موتورهای جست‌وجوگر گوگل افزایش خواهد یافت، اگر توجه و اولویت شما به تمامی این فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۱۸ و همچنین پیگیری پیوسته‌ی فعالیت رقیبان معطوف شود. امیدواریم با رعایت مهمترین عوامل بهبود رتبه سایت در گوگل ۲۰۱۸ رتبه خود را افزایش دهید و لذت دیده شدن در دنیای نت را تجربه نمایید.

مهمترین عوامل بهبود رتبه سایت در گوگل (در سال ۲۰۱۸)
  • ارزش مقاله مهمترین عوامل بهبود رتبه سایت در گوگل (در سال ۲۰۱۸)
۴.۷

نوشته های مشابه

معرفی انواع مختلف کلمات کلیدی ( از نگاه مخاطب و کارشناس محتوا )

پیش از آنکه انواع کلمات کلیدی را با هم بررسی کنیم لازم است از اهمیت کلمات کلیدی در سئو با…

بررسی نحوه تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو و رتبه سایت

آیا حقیقتا رپورتاژ اگهی بهترین نوع لینک سازی ست؟ آیا تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو سایت فروشنده و رتبه سایت…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *